Nieuws in de marge

Thursday, April 28, 2011

Molendossiers krijgen wind in de zeilen

Er komt eindelijk schot in twee aanslepende restauratiedossiers. De Vlaamse overheid kent namelijk een premie van 362.275,40 euro toe voor de restauratie van de Patattenmolen in Opstal (Buggenhout) en 451.475,66 euro voor de windmolen ‘In Stormen Sterk’ in Gierle (Lille).

De Patattenmolen, gelegen in de Krapstraat te Buggenhout, is gebouwd in 1816 en prijkt sinds 1998 op de lijst van beschermde monumenten. Zijn huidig uitzicht is een gevolg van zware beschietingen tijdens de Eerste Wereldoorlog. In 1921 is de door wind aangedreven maalinrichting vervangen door een mechanisch aangedreven installatie. “De stenen molenromp is als elektromechanische maalderij uniek in het Vlaamse landschap,” verduidelijkt minister Bourgeois“.Dit restauratiedossier omvat de bakstenen molenkuip, de dakdichting van de molen en het plaatsen van nieuw buitenschrijnwerk. In een tweede fase komt de houten vloerconstructie aan bod en zal de maalinrichting met Heemaf- motor als aandrijfmechanisme operationeel gemaakt worden”. Het gemeentebestuur kocht de molen met de bedoeling er een socio-culturele bestemming aan te geven. Vandaag doet de molenaarswoning al dienst als vergaderzaal en polyvalente ruimte. Ook de chirolokalen en de boekenschuur bevinden zich op de molensite.

De stenen graanwindmolen In Stormen Sterk, gelegen in de Molenstraat in het centrum van Gierle, is gebouwd in 1837, nadat een orkaan zijn voorganger, een houten staakmolen, had vernietigd. De molen prijkt sinds 1981 op de lijst van beschermde monumenten. Ondanks zijn molennaam kende de molen heel wat tegenslagen: een brand in 1940 en een gebroken ijzeren buitenroede in 1977. Nu is ‘In Stormen Sterk’ aan een grondige restauratiebeurt toe van zowel interieur als exterieur. Ter voorbereiding van deze werken zijn in 2009 het gevlucht en de staart gedemonteerd.

Labels: ,

Friday, April 22, 2011

Nieuwe citymarketing campagne maakt wegwijs in de zee van activiteiten in Knokke-Heist

Een uitgebreid marktonderzoek bracht aan het licht dat Knokke-Heist meer dan ooit bruist van de activiteiten. Er valt voortdurend van alles te beleven. Het aanbod is bijzonder gevarieerd. Je verveelt je geen seconde. Alleen is er zoveel te doen, dat mensen vaak door het bos de bomen niet meer zien. Dat moet nu veranderen door de nieuwe citymarketing campagne. “Knokke-Heist kan prat gaan op een grote tevredenheid bij haar inwoners en tweede verblijvers”. Dat is maar een van de mooie conclusies uit het marktonderzoek dat in 2009 en 2010 werd gevoerd. Zo’n 1.000 personen werden intensief ondervraagd. De belangrijkste redenen van hun tevredenheid: de subtiele mondaine sfeer, de afwisseling van een gezonde drukte met rust, de talrijke faciliteiten, het ruime aanbod aan gastronomie, de vele unieke shopping adresjes, de grote aandacht voor kunst … Wist je dat er meer dan 50 galeries gevestigd zijn op minder dan 2km² in de ku(n)stgemeente? Dat is een unicum.

Onbekend maakt onbemind

In het onderzoek kwamen eveneens het grote aantal evenementen en activiteiten naar voor. Er valt vaak zoveel te beleven … dat men er soms de tel bij verliest. Zo was een groot deel van de inwoners en tweede verblijvers zich er zelfs niet bewust van! Alleen al de vele mogelijkheden van recreatief wandelen en fietsen waren een openbaring voor hen. Het is echt nieuws dat er de laatste 2 jaar zo’n 150 km nieuwe wandel- & fietspaden bijgekomen of heraangelegd zijn. Een mooi vooruitzicht voor wie een ontspannen en toch actief weekend plant! Maar de onbekendheid van al die activiteiten zorgde ervoor dat de mensen er veel te weinig gebruik van maakten. Men valt snel terug in een routine. Op zichzelf is dat niet negatief. Maar het zorgt ook niet voor veel enthousiasme. Men wordt het allemaal snel gewoon.

Actieve doe-campagne

Al deze vaststellingen deden Knokke-Heist besluiten een nieuwe citymarketing campagne uit te werken. Centraal staat een actieve dag, weekend of week. Het hele jaar door. Want dat is eveneens opmerkelijk: Knokke-Heist leeft het ganse jaar door. Het winterseizoen houdt evenveel ongekende mogelijkheden in. De campagne is opmerkelijk om meerdere redenen. Het is geen toeristische campagne. Ze richt zich tot de eigen inwoners en 2everblijvers. De campagne beperkt zich ook niet tot enkel het bekendmaken van de mogelijkheden. Het is een actieve doe-campagne. Mensen worden aangezet in gezinsverband of met vrienden de vele mogelijkheden van Knokke-Heist effectief uit te proberen.

Magneetvel + bierviltjes + wedstrijd

De campagne ging alvast niet onopgemerkt van start. Elke inwoner of tweede verblijver ontving een magneetvel als reminder op de koelkast. Op elk magneetje staat één van de vele activiteiten vermeld die in Knokke-Heist te beleven valt. Door verschillende magneetjes samen te combineren, kan je mooie verrassingen creëren. Uiteraard is dit slechts een greep uit het grote activiteitenaanbod. Op de website van Knokke-Heist (www.watdoejijvandaag.be, www.knokke-heist.be) is de uitgebreide lijst terug te vinden. Per seizoen worden er andere accenten gelegd. Zo kan je het hele jaar door zelf een origineel en ontspannend dagprogramma samenstellen. Al doende, ontdek je nieuwe creaties. En last but not least: een wedstrijd zet de mensen aan om nieuwe activiteiten te bedenken. Hiervoor worden maar liefst 150.000 bierviltjes verdeeld in Knokke-Heist. Zo creëert Knokke-Heist een zondagsgevoel het hele jaar door!

Voor meer inlichtingen:
Toerisme Knokke-Heist vzw
Zeedijk-Knokke 660
8300 Knokke-Heist
Tel. +32 (0)50/630.380
Toerisme@knokke-heist.be
www.artknokke-heist.be

Labels:

Monday, April 11, 2011

Kruishoutem viert Gulden Eifeesten op gepaste wijze

Tijdens het komende Paasweekend organiseert het Kruishoutemse Gulden Eicomite traditiegetrouw de Gulden Eifeesten. En het gezien het druk gevulde programma belooft alvast een bruisend weekend te worden. In de aanloop naar de Paasfeesten nodigt het Gulden Eicomité iedereen uit op het Gulden eetfestijn. Dit gaat door op zondagmiddag 17 april in het cultuurcentrum De Mastbloem. De aanwezigen worden verwend met een warme vlees– of visschotel (14 euro) en gratis dessert. Ook de kleinsten kunnen smullen van de lekkere balletjes in tomatensaus. (8 euro).

De jeugd geeft het startschot met een spetterende Paasfuif op vrijdagavond 22 april. Vanaf 21u00 zorgen de DJ’s Bjorn Verhoeven, DJ Wout en Sven Ornelis voor de nodige ambiance met een spetterende lichtshow. Tussen 21u30 en 22u30 is het Happy hour! Proef de lekkere cocktails in de cocktailbar, geniet van de vele soorten jenever van Filliers of breng een bezoek aan de Champagnebar in de VIP tent!

Op paaszaterdag kiezen we de 36ste Eierboer tijdens een prachtige showavond met optreden van Swoop - Muzikale omlijsting door Filip Piens. De verkiezing van Eierboer is een avond waar humor, spontaniteit en show centraal staan. De kandidaten strijden voor het lint van Eierboer 2011. Deze showavond is allerminst een misterverkiezing. De ludieke opdrachten en een humoristische persoonlijke act zullen ongetwijfeld ambiance in de feesttent brengen. Tijdens de verkiezingsshow zal Filip Piens het publiek muzikaal entertainen en ongetwijfeld een sfeervolle ambiance in de feesttent brengen. Als gastoptreden ging de keuze dit jaar uit naar Swoop. Zanger Filip D’haeze zal samen met zijn 4 Swoopgirls zorgen voor vuurwerk op het podium. Na het gastoptreden van Swoop naderen we de apotheose met de bekendmaking van de nieuwe Eierboer 2011. De presentatie is in handen van Katleen Evenepoel en Jozef Verzele.

Op Paaszondag gaan we op zoek naar Eierprins en prinses, gevolgd door de mini eierworp voor kinderen. Tijdens de mini eierworp leren de kleintjes vanaf de eerste kleuterklas tot het zesde leerjaar hoe ze later het "Gulden Ei" kunnen vangen! Per leeftijdscategorie worden de eitjes gedropt vanuit de kraan, wie een eitje vangt mag zijn prijs gaan afhalen in de tent, voor ieder kind is er een prijs voorzien! De prijzen worden geschonken door de verdeler van verantwoord didactisch speelgoed "Marsival".

En op zondagavond is het zo ver. Voor de 49ste keer gaat Het Gulden Ei op zoek naar een nieuwe Eikoningin. Tijdens een klassevolle en wervelende showavond strijden dertien kandidates voor het kroontje van Eikoningin 2011. Met een bruisende choreografie, een défilé en een persoonlijke act zullen de kandidates zowel het publiek als de jury proberen te overtuigen waarom zij het verdienen om Eikoningin 2011 te worden. Voor de 5 superfinalisten hun laatste proeven doen, zal Sergio de tent op zijn kop zetten met zijn prachtige show: Sergio zingt André Hazes. De avond bereikt zijn hoogtepunt wanneer de jury de nieuwe Eikoningin en haar 2 eredames bekendmaakt. Er zijn bovendien nog speciale prijzen weggelegd voor Miss Sympathie en de winnares van de publieksprijs. De presentatie van de verkiezingsavond is in handen van Katleen Evenepoel en Jozef Verzele.

Paasmaandag is een feestdag voor Kruishoutem. Paasmaandag wordt dit jaar anders en start met een gratis uitgebreid ontbijt voor 300 personen om 9.30 uur in CC De Mastbloem, gevolgd door een aperitiefconcert door de Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Kruishoutem. Die namiddag wordt het centrum van Kruishoutem gevuld door verschillende folkloregroepen en internationaal gerenommeerde showkorpsen. In de feesttent kunnen de bezoekers genieten van een ware vedettenparade met onder andere Paul Severs, Laura en Willy Sommers. Traditioneel krijgen we de Gulden Eierworp vanuit de kerktoren op de Markt omstreeks 18 uur . De Paasklok daalt neer uit de kerktoren en dropt 800 kleurrijke eitjes met mooie prijzen over de menigte. Een heus spektakel, enig en uniek in Belgie. In de vooravond zorgen Tatyana Storm en Stan Van Samang voor een prachtig optreden in de feesttent. We sluiten Paasmaandag met een grandioos vuurspektakel en reuze vuurwerk.

Op dinsdag 26 april worden de paasfeesten afgesloten met een waar volksfeest. Vanaf 14 uur genieten de aanwezigen, samen met de kersverse Eikoningin, Eierboer en eredames, van de heerlijke koffie en gebak. Daarna kan er naar hartelust gedanst worden tijdens de spetterende optredens van Filip Piens en Nicole & Hugo. Muzikale omlijsting door Filip Pien. Ambiance verzekerd!

Link: www.guldeneifeesten.be en www.eikoningin.be

Labels: , , , , , , ,

Monday, April 04, 2011

Telindus France versterkt positie op dataopslagmarkt door overname van Eudasys

Telindus France SAS deelt de overname mee van 100% van de aandelen van Eudasys SAS, een toonaangevende speler op de dataopslagmarkt in Frankrijk. Dankzij deze overname kan Telindus France zijn plaats op de boomende dataopslagmarkt versterken en zijn klanten begeleiden in hun overstap naar datacenters en clouddiensten. Eudasys heeft een leiderspositie op de opslagmarkt in Frankrijk, dankzij zijn expertise en zijn partnerschappen met strategische leveranciers als EMC ² (Velocity Partner Solution Center). De onderneming levert architectuurdiensten en diensten voor opslag-, archiverings- en virtualiseringsoplossingen. De ondertekening en closing van deze overname vond plaats op 4 april 2011 en heeft een waarde van 12 miljoen euro op schuld- en cashvrije basis.

Dankzij een nauwe samenwerking met toonaangevende constructeurs-bewerkers op het gebied van opslag, back-up en archivering biedt Eudasys zijn klanten, 'large accounts' uit het bank- en financiewezen en de verzekeringssector, maar ook kmo's en kmio's, een compleet en aangepast aanbod van hardware- en softwareoplossingen, evenals diensten op het vlak van advies en uitvoering, die betrekking hebben op alle aspecten van informatieopslag en -beheer.

Eudasys begeleidt zijn klanten bij het uitbouwen van een betrouwbare en evolutieve architectuur, en houdt daarbij rekening met hun eisen. Eudasys verzekert de uitvoering van een project van a tot z, vanaf de fase van de audit en de keuze van de architectuur over de installatie van de hardware of software tot de uitrol van de oplossing. Meer info: www.eudasys.com

Door zijn sterke achtergrond als nationale telecomoperator te combineren met de vele talenten van zijn teams is de Belgacom Groep de belangrijkste Belgische leverancier van geïntegreerde telecommunicatiediensten. Dankzij haar voortdurende investeringen in spitstechnologie is Belgacom in staat haar particuliere en bedrijfsklanten op elk ogenblik van de dag telefonie-, internet- en televisieklanten aan te bieden, ongeacht waar ze zich bevinden en ongeacht het type apparatuur dat ze gebruiken. Voor het boekjaar dat werd afgesloten op 31/12/2010 boekte de Groep totale inkomsten van 6603 miljard euro en een nettobedrijfswinst vóór afschrijvingen (ebitda) van 1984 miljard euro. Meer info: www.belgacom.com

Labels: , ,

Saturday, April 02, 2011

Unieke middeleeuwse muurschilderingen te Mechelen

Twee populaire middeleeuwse heiligen, Sint-Christoffel (de reus) en Sint-Joris (de ridder), sieren opnieuw de Sint-Janskerk in Mechelen. Sinds de 18e eeuw verborgen achter een orgel en vijftien lagen kalk zijn ze nu in al hun kleur en pracht terug zichtbaar. Niet alleen muurschilderingen, maar ook de versieringen van het plafond en de gewelfribben worden onderzocht en behandeld door het VIOE (Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed). Het resultaat is vanaf 5 april te bewonderen. Vanaf dan neemt de stad Mechelen deze unieke muurschilderingen op in de historische stadswandeling ‘Drie Bourgondische generaties’.

De afgelopen 3 jaren heeft het VIOE twee meer dan levensgrote schilderingen in de Sint-Janskerk blootgelegd, onderzocht en gerestaureerd. De vondst in de torenruimte op de eerste verdieping overtrof hun stoutste verwachtingen: geen kleine fragmenten, maar twee grote kunstwerken van Sint-Christoffel en Sint-Joris van rond 1400. De dynamisch uitgewerkte taferelen ontsnapten aan de rage van de ontpleisteringen in de 19e en 20e eeuw, omdat ze achter het latere orgel zaten. Uiteraard is er wat slijtage op de verflaag, maar de ondertekening is duidelijk zichtbaar. Die toont het ontwerp van de schilderingen, maar ook de wijzigingen die tijdens het schilderen plaatsvonden. Het onderzoek spitst zich nu toe op de analyse van pigmenten en van de verftechniek, de technische hulpmiddelen, de historische context, de stijl van die periode etc. Details van kledij en wapenuitrusting zijn daarbij waardevol voor de verfijning van de datering. Wie de opdracht gaf en waarom juist deze heiligen voorgesteld werden, wordt nog verder onderzocht. Deze resultaten zullen in de herfst van dit jaar bekend zijn.

De muurschilderingen zijn dynamisch en passen in de iconografie van de late middeleeuwen. Sint-Joris wordt meestal afgebeeld in zijn strijd met de draak, zo ook in Mechelen. Joris is volledig als ridder uitgedost en strijdt met open vizier. Hoog op zijn zadel doorboort hij met zijn lans de keel van de draak, terwijl de prinses met haar lam vol vertrouwen en geknield toekijkt. Het paard is prachtig uitgedost en de rijke mouwen van zijn rode brokaatmantel van de ridder wappert achter hem aan. Zijn schild is versierd met het traditionele Sint-Joriskuis, rood op een witte achtergrond. Van de draak zijn de geschubde staart, de lange rode tong en een grote vleugel nog herkenbaar. Op de muurschildering van de heilige Christoffel (de reus) zien we zoals de legende vertelt een kluizenaar, het Jezuskind met een kleine wereldbol in de hand en de heilige die teder zijn voet vasthoudt. Zijn staf staat in bloei en op de rotsachtige oever rechts staan eiken. Volgens een legende was hij een reus die op zoek ging naar de machtigste heerser ter wereld.

De Dienst toerisme wil op een kwaliteitsvolle manier en met respect voor het cultureel erfgoed de middeleeuwse muurschilderingen aan een breder publiek tonen. Vanaf 5 april maken deze schilderingen dan ook integraal deel uit van de historische stadswandeling ‘Drie Bourgondische Generaties’. Met de stadsgids lopen de bezoekers binnen in het stadhuis, het Hof van Margareta van Oostenrijk, de kathedraal én voortaan ook in de Sint-Janskerk. Het VIOE zorgde voor een intensieve opleiding van de stadsgidsen.

Dienst Monumentenzorg is in de wolken “Momenteel zijn we nog bezig met de buitenrestauratie van de Sint-Janskerk. De gevels in natuursteen en de glas-in-loodramen worden onder meer aangepakt. We hopen deze zomer klaar te zijn zodat de prachtige gotische kerk uit de 15de eeuw zal schitteren als nooit tevoren. Sinds februari kunnen nieuwsgierigen ook opnieuw een kijkje komen nemen binnenin de kerk want dit is echt de moeite waard. We hadden al een pronkstuk met het drieluik 'De Aanbidding der Wijzen' van Pieter Paul Rubens. Nu deze zeldzame middeleeuwse muurschilderingen zijn blootgelegd, hebben we er nog een trekpleister bij”, aldus schepen van Monumentenzorg Karel Geys.

Blog mee over de ridder en de reus. Wat vind jij van de reus, de ridder en het onderzoek? Laat je mening of vraag weten op de blog met het verhaal over Sint-Christoffel en Sint-Joris. www.vioe.be/blog of www.facebook.com/hetvioe

Labels: , , , , ,