Nieuws in de marge

Friday, April 22, 2011

Nieuwe citymarketing campagne maakt wegwijs in de zee van activiteiten in Knokke-Heist

Een uitgebreid marktonderzoek bracht aan het licht dat Knokke-Heist meer dan ooit bruist van de activiteiten. Er valt voortdurend van alles te beleven. Het aanbod is bijzonder gevarieerd. Je verveelt je geen seconde. Alleen is er zoveel te doen, dat mensen vaak door het bos de bomen niet meer zien. Dat moet nu veranderen door de nieuwe citymarketing campagne. “Knokke-Heist kan prat gaan op een grote tevredenheid bij haar inwoners en tweede verblijvers”. Dat is maar een van de mooie conclusies uit het marktonderzoek dat in 2009 en 2010 werd gevoerd. Zo’n 1.000 personen werden intensief ondervraagd. De belangrijkste redenen van hun tevredenheid: de subtiele mondaine sfeer, de afwisseling van een gezonde drukte met rust, de talrijke faciliteiten, het ruime aanbod aan gastronomie, de vele unieke shopping adresjes, de grote aandacht voor kunst … Wist je dat er meer dan 50 galeries gevestigd zijn op minder dan 2km² in de ku(n)stgemeente? Dat is een unicum.

Onbekend maakt onbemind

In het onderzoek kwamen eveneens het grote aantal evenementen en activiteiten naar voor. Er valt vaak zoveel te beleven … dat men er soms de tel bij verliest. Zo was een groot deel van de inwoners en tweede verblijvers zich er zelfs niet bewust van! Alleen al de vele mogelijkheden van recreatief wandelen en fietsen waren een openbaring voor hen. Het is echt nieuws dat er de laatste 2 jaar zo’n 150 km nieuwe wandel- & fietspaden bijgekomen of heraangelegd zijn. Een mooi vooruitzicht voor wie een ontspannen en toch actief weekend plant! Maar de onbekendheid van al die activiteiten zorgde ervoor dat de mensen er veel te weinig gebruik van maakten. Men valt snel terug in een routine. Op zichzelf is dat niet negatief. Maar het zorgt ook niet voor veel enthousiasme. Men wordt het allemaal snel gewoon.

Actieve doe-campagne

Al deze vaststellingen deden Knokke-Heist besluiten een nieuwe citymarketing campagne uit te werken. Centraal staat een actieve dag, weekend of week. Het hele jaar door. Want dat is eveneens opmerkelijk: Knokke-Heist leeft het ganse jaar door. Het winterseizoen houdt evenveel ongekende mogelijkheden in. De campagne is opmerkelijk om meerdere redenen. Het is geen toeristische campagne. Ze richt zich tot de eigen inwoners en 2everblijvers. De campagne beperkt zich ook niet tot enkel het bekendmaken van de mogelijkheden. Het is een actieve doe-campagne. Mensen worden aangezet in gezinsverband of met vrienden de vele mogelijkheden van Knokke-Heist effectief uit te proberen.

Magneetvel + bierviltjes + wedstrijd

De campagne ging alvast niet onopgemerkt van start. Elke inwoner of tweede verblijver ontving een magneetvel als reminder op de koelkast. Op elk magneetje staat één van de vele activiteiten vermeld die in Knokke-Heist te beleven valt. Door verschillende magneetjes samen te combineren, kan je mooie verrassingen creëren. Uiteraard is dit slechts een greep uit het grote activiteitenaanbod. Op de website van Knokke-Heist (www.watdoejijvandaag.be, www.knokke-heist.be) is de uitgebreide lijst terug te vinden. Per seizoen worden er andere accenten gelegd. Zo kan je het hele jaar door zelf een origineel en ontspannend dagprogramma samenstellen. Al doende, ontdek je nieuwe creaties. En last but not least: een wedstrijd zet de mensen aan om nieuwe activiteiten te bedenken. Hiervoor worden maar liefst 150.000 bierviltjes verdeeld in Knokke-Heist. Zo creëert Knokke-Heist een zondagsgevoel het hele jaar door!

Voor meer inlichtingen:
Toerisme Knokke-Heist vzw
Zeedijk-Knokke 660
8300 Knokke-Heist
Tel. +32 (0)50/630.380
Toerisme@knokke-heist.be
www.artknokke-heist.be

Labels: