Optima opent vestiging in Wallonië
Een jaar vol kopzorgen over de kredietcrisis heeft het vertrouwen van de Optima klanten niet geschaad. De Gentse marktleider in persoonlijke fiscale en financiële planning zag de aangroei van nieuwe klanten stijgen met liefst 15 procent. En Optima heeft nooit zoveel nieuwe klanten gemaakt als in september. Intussen is de kaap van de 11.000 klanten gerond. Opmerkelijk: de gemiddelde waarde van de individuele portefeuille van een klant bij Optima stijgt. Het succes van persoonlijke financiële planning steekt schril af tegen het nieuws dat we te horen kregen van de financiële markten. Naargelang de onrust op de markten en de economische onzekerheid toenamen, stelt men vast dat steeds meer mensen op zoek zijn naar gemoedsrust. Uit onderzoek bij klanten komt dit samen met financieel voordeel als één van de sterkste argumenten naar voor waarom zij voor Optima kiezen.
Er werken nu 250 mensen voor Optima. De groep was in 2007 goed voor een omzet van 36 miljoen euro. Voor 2008 ligt het budget op 50 miljoen euro. De snelle groei en verdere professionalisering brachten ook een uitbreiding van de raad van bestuur met twee onafhankelijke bestuurders met zich mee. Optima mocht zopas de toetreding tot de raad van bestuur van oud-minister Luc Van den Bossche en van professor emeritus Rik Donckels (voormalig voorzitter en gedelegeerd bestuurder van Cera) aankondigen. “Wij zijn vast van plan om ons groeitempo aan te houden”, stelt gedelegeerd bestuurder Jeroen Piqueur van Optima. 'Recente cijfers over de welvaart in België tonen aan dat er nog veel ruimte is voor verdere groei. Het financieel vermogen van de Belgische gezinnen blijft op een hoog niveau, maar tegelijk hebben mensen minder tijd en zin om zich bezig te houden met het financiële totaalplaatje van hun huidige en toekomstige situatie. Wij brengen dat voor hen in beeld.'
Om die groeiplannen te kanaliseren en om een antwoord te geven op de zeer snel stijgende vraag vanuit Wallonië en Brussel, opent Optima een tweede vestiging. Het nieuwe kantoor in Braine-l-Alleud richt zijn pijlen op de hoofdstad en het zuiden van het land. “Braine-l-Alleud is een pilootproject voor onze nieuwe expansie”, zegt Piqueur. “Tegenover eind vorig jaar hebben we ons aantal klanten in Wallonië nu al met liefst 50 procent zien stijgen, zonder dat we er nog maar een eigen vestiging ter plaatse hadden. Met een duidelijkere aanwezigheid ter plaatse willen we inspanningen doen om de markt beter te leren kennen, en er op de gepaste manier op in te spelen”.
Optima merkt een grote vraag van klanten naar veiligheid. “We bieden hen die op drie manieren”, zegt algemeen directeur Jo Viaene. “Ten eerste bij de pensioenplanning, waar we klanten begeleiden naar levensverzekeringen met gegarandeerde rendementen. Ten tweede begeleiden we een deel van onze klanten bij vastgoedinvesteringen. We zien dat vastgoed meer dan ooit overeind blijft als vermogensbestanddeel. Ten derde leren wij onze klanten zichzelf kennen. We zijn dan wel geen beleggingsadviseur, maar heel wat klanten vullen toch onze vragenlijst in waaruit hun specifieke houding ten opzichte van investeringsrisico’s naar boven komt”. De resultaten zijn navenant. “Nooit hebben wij meer klanten gemaakt dan vandaag”, stelt Jo Viaene. “Mensen weten dat wij voor hen op zoek gaan naar systemen die meer garanties bieden dan het Europese deposito garantiesysteem”.
Om het sterk groeiend aantal klanten nog beter te bereiken lanceert Optima vandaag ook het klantenmagazine Capital dat een oplage heeft van liefst 20.000 exemplaren. Naast ideeën en inspiratie voor zaken waar de klanten in hun vrije tijd mee bezig zijn, biedt het de lezers ook een pak nuttige financiële en fiscale informatie. Link: www.optima.be
Labels: financiele crisis, Optima
<< Home