Nieuws in de marge

Wednesday, November 25, 2009

Als monumentenzorg dwars ligt.

Frédéric Siebert, een Parijzenaar, werkt in een kantoor met uitzicht op de tunnel die onder de Place de l'Etoile loopt. De man is getuige van de talrijke verkeersongevallen aan de ingang van deze tunnel en is een weblog gestart over de vele ongelukken die er gebeuren. Elke dag kunnen surfers er terecht voor een verslag over de 'serial tunnel'. Vrachtwagenchauffeurs negeren er vaak het verkeersbord dat de maximumhoogte aangeeft: 2 meter 40. Maar voor de ingang van de tunnel staat er geen portaal dat effectief aanduid hoe hoog (of hoe laag) deze tunnel wel is. En dat heeft keer op keer rampzalige gevolgen voor de vrachtwagen die het bijna onzichtbare verkeersbord ‘2 meter 40’ negeert.

Wekelijks zijn er zeker drie te grote vrachtwagens die de tunnel rammen. Soms zijn het er zelfs meer. Op het weblog van Frédéric Siebert kan je gokken wanneer de volgende vrachtwagen de andere kant van de tunnel niet haalt. Meestal zijn het gelegenheidschauffeurs met een gehuurde kleine vrachtwagen. Maar vaak ook chauffeurs die accidenteel met een vrachtwagen rijden of niet gekend zijn met de situatie zoals traiteurdiensten, verhuisfirma’s en zo meer.Tot op heden zijn er geen dodelijke slachtoffers, toch is het niet vaak kantje boordje. Zo was er een motorrijder die achter een vrachtwagen reed. De vrachtwagen reed zich muurvast tegen en onder de tunnelwand en de motorrijder kwam zwaar ten val toen hij op zijn beurt tegen de vrachtwagen sloeg.

Het probleem is dat de Arc de Triomphe een beschermd monument is en de omgeving en het uitzicht absoluut niet gewijzigd mogen worden. De stad Parijs, die hult zich in een stilzwijgen als het gaat over deze tunnel. Link: http://www.citizenside.com/fr/videos/accidents-de-camions/2009-11-24/20708/enquete-sur-un-scandale-de-2m40-les-accidents-de-camion-du-tunnel-de-l-etoile.html

Labels: , , ,