Nieuws in de marge

Thursday, November 12, 2009

Opleiding voor werknemers blijft erg belangrijk in tijden van crisis.

Het opzetten van opleidingen voor werknemers blijft belangrijk, ook in tijden van crisis. Via opleidingen kunnen werknemers hun competenties vergroten en zo een hogere productiviteit leveren. Dat zegt VOV, het Vlaams lerend netwerk van mensen die beroepsmatig bezig zijn met leren en met het ontwikkelen van individuen en organisaties. Organisaties doen volgens VOV beroep op externe aanbieders om hun opleidingsaanbod naar werknemers te verzorgen. “Training managers staan daarbij onder druk. Budgetten krimpen in tijden van crisis. De juiste keuze maken, is dus meer dan ooit cruciaal". Door het aanbieden van opleidingen kunnen werknemers hun competenties vergroten en zo een hogere productiviteit leveren. Dat zegt VOV, het Vlaams lerend netwerk van mensen die bezig zijn met leren en met het ontwikkelen van individuen en organisaties.

Reeds meer dan 1.600 opleidingsprofessionals schreven zich in voor de tweejaarlijkse VOV beurs. Deze professionals komen uit erg diverse bedrijven en organisaties vanuit verschillende sectoren. In tijden van crisis hebben bedrijven en organisaties opleidingen voor werknemers nog steeds hoog op de agenda staan. Hoewel van werknemers steeds meer verwacht wordt dat ze zelf hun ontwikkeling en loopbaan in handen nemen, speelt ook het bedrijf nog steeds een belangrijke rol. “Door het aanbieden van opleidingen en leermogelijkheden kunnen werknemers hun competenties vergroten en zo een hogere performantie en productiviteit leveren”, zegt Hannelore Calmeyn, directeur van VOV. Voorts wordt de organisatie aantrekkelijker als werkgever. “Dat leidt tot een lager verzuim en verloop. In tijden van arbeidsmarktkrapte hebben organisaties ook baat bij het scheppen van leermogelijkheden omdat het hun aantrekkelijkheid verhoogt voor het aantrekken van nieuw talent”, luidt het.

Het vinden van de juiste opleidingspartner is echter niet gemakkelijk. “Organisaties zoeken uiteraard de meest efficiënte, en de beste prijs/kwaliteit verhouding in het aanbod van opleidingen voor de werknemers van hun bedrijf. Organisaties zoeken ook niet één partner voor alles, maar heel vaak meer dan 5 verschillende partners voor diverse opleidingen: één aanbieder voor de managementopleidingen, één voor de taaltrainingen enzovoort.” Die kwalitatief juiste keuze maken uit het grote aanbod van leveranciers vraagt in eerste instantie dat opleidingsprofessionals zicht krijgen op de opleidingsmarkt: wie zijn de spelers vandaag, welk aanbod bieden zij, welke leervormen bieden ze aan, en dies meer. Dat kan op de VOV beurs voor leren en ontwikkelen. Daar stellen meer dan 140 aanbieders hun aanbod voor.

Bezoekers van vorige edities geven aan dat de 90 presentatiesessies en de 130 gesprekshoeken opleidingsprofessionals toelaten om op een erg efficiënte manier kennis te maken met verschillende aanbieders. In deze presentatiesessies kunnen ze nieuwe onderwerpen leren kennen, verfrissende ideeën opdoen, nieuwe tendensen zien, nieuwe werk- en leervormen ondervinden, proeven van het aanbod van aanbieders.

VOV beurs voor leren en ontwikkelen, 20 november 2009, Brabanthal Leuven. Link: www.vov.be/beurs

Labels: