Nieuws in de marge

Wednesday, April 08, 2009

Philips voor de derde keer het Nederlandse bedrijf met de beste reputatie

Uit onderzoek van het Reputation Institute in samenwerking met de Rotterdam School of Management, Erasmus University blijkt dat de reputatie van de financiële instellingen afgelopen jaar dramatisch is gedaald met uitzondering van de Rabobank. Het Nederlandse publiek heeft een groot vertrouwen in de Rabobank die haar reputatie zelfs ziet stijgen en op de 2e plaats is geëindigd. Van de financiële dienstverleners is de reputatie van Fortis het meest drastisch gedaald. Fortis is dan ook de hekkensluiter van de Nederlandse ranglijst. Ook ABN Amro en ING zijn geëindigd in de laagste regionen. De NS, vorig jaar nog de hekkensluiter, laat net als vorig jaar de grootste stijging zien en scoort voor het eerst een ‘voldoende’. Philips is wederom de winnaar van de Reputation Award, de prijs voor de Nederlandse onderneming met de beste reputatie. De prestigieuze prijs werd gisteren voor de negende keer uitgereikt.

Het onderzoek naar de reputatie van Nederlandse ondernemingen is onderdeel van de wereldwijde reputatiestudie in 32 landen van het Reputation Institute. De ranglijsten worden opgesteld aan de hand van het door het Reputation Institute ontwikkelde model. Dit model meet reputatie door te kijken naar zowel het gevoel van mensen bij een onderneming als naar de rationalisatie van dit gevoel op zeven reputatie aanjagers: producten & diensten, werkomgeving, innovatie, corporate governance, verantwoord ondernemerschap, leiderschap en financiële prestaties. Elk bedrijf is door minimaal 300 mensen die de onderneming kennen beoordeeld op deze elementen. In Nederland werkt het Reputation Institute samen met RSM onder leiding van Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication. Volgens Cees van Riel zijn er drie opvallende resultaten in de resultaten van de meting.

Er is de dramatische daling in reputatie van de financiële instellingen. Van Riel: “Het Reputation Institute past deze methode al jarenlang toe voor het meten van reputaties. Hierdoor beschikken we over data van een lange periode en is het mogelijk om duidelijke trends te onderscheiden. Zo constateerden we vorig jaar al dat de reputaties van financiële instellingen in Nederland onder neerwaartse druk stonden. De financiële crisis gaf de genadeslag.” Doordat het Reputation Institute de reputatie meet in 32 landen kunnen ze de resultaten van Nederland in context plaatsen. “Als we de reputatie van onze Nederlandse banken vergelijken met die van in andere landen, valt het nog wel mee. Er zijn veel financiële dienstverleners die een reputatie score onder de 50 hebben. Dus des te groter de prestatie van de Rabobank. Ondanks een daling in vertrouwen in financiële dienstverleners is de reputatie van de Rabobank gestegen”, aldus Cees van Riel. Bert Heemskerk, voorzitter van de raad van bestuur van Rabobank Groep zegt over de resultaten "Ik feliciteer Philips van harte en ben blij met deze tweede plaats. Het doet me vooral deugd dat uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat de reputatie van de Rabobank ijzersterk is en kennelijk weinig hinder heeft ondervonden van de financiële crisis. Het zijn moeilijke tijden voor financiële instellingen. Het is mooi dat de coöperatieve Rabobank tegen een stootje kan en dat in deze turbulente tijden veel mensen nog steeds vertrouwen in ons hebben. Voor een bank is dat erg belangrijk."

Een tweede opvallend resultaat is natuurlijk dat Philips wederom de ranglijst aanvoert. “Een constante strategie met mooie en innovatieve producten en een op en top Nederlands bedrijf wordt gewaardeerd door het Nederlandse publiek” volgens Cees van Riel. Gerard Kleisterlee, President/CEO van Koninklijke Philips Electronics zegt over het winnen van de Reputation Institute Award: “Voor ons is het opnieuw winnen van de Reputation Award een belangrijke mijlpaal, juist in deze tijd van economische recessie. Dat wij de Reputation Award voor de derde keer in de laatste vier jaar hebben gewonnen zie ik vooral als een duidelijk signaal dat de transformatie van Philips, die erop is gericht een toonaangevend merk op het gebied van health and well-being te worden, herkend en gewaardeerd wordt. Dit is voor ons zeer motiverend en daarmee een bron voor verder succes.”

rsm.nl

Tenslotte is volgens Cees van Riel de verdienste van de NS noemenswaardig. Volgens hem heeft de constante prestatie van de NS en haar gerichte focus op een aantal aanjagers van reputatie geresulteerd in een continue stijgende reputatie. Bert Meerstadt, president-directeur NS: "Het is verheugend te constateren dat NS op de kaart staat. De afgelopen jaren zijn wij erin geslaagd keer op keer een stap vooruit te maken in de dienstverlening naar onze klanten. Inmiddels geeft 75% van onze klanten NS een rapportcijfer 7 of hoger. Met plezier zien wij dat onze reputatie de afgelopen vier jaar een stijgende lijn laat zien; in 2008 hebben wij de grootste reputatiestijging tot nu toe gerealiseerd. Vanuit mijn achtergrond weet ik hoe belangrijk communicatie is en het belang van consistente sturing op beeldvorming. Dat vraagt om een scherpe blik, creativiteit en lange adem. Het vertrouwen van onze klanten geeft aan dat we op de goede weg zijn en dat is een groot compliment voor alle NS medewerkers die een bijdrage hebben geleverd aan de verbetering van onze reputatie."

Het Reputation Institute (New York) is een toonaangevende internationale onderzoeks- en adviesorganisatie die zich toelegt op het uitdragen van kennis over bedrijfsreputaties. Door systematisch onderzoek en analyse helpt het Reputation Institute bedrijven uitvoerige strategieën te ontwikkelen en operationele besluiten te nemen op het gebied van reputatiemanagement. Reputatie Institute heeft een wereldwijd netwerk van lokale kantoren, partners, praktijkmensen en academici. www.reputationinstitute.com

De Rotterdam School of Management, Erasmus University is een internationaal zeer hoog aangeschreven business school die bekend staat om zijn baanbrekend onderzoek naar duurzaam ondernemen en de ontwikkeling van internationale zakelijk leiders. RSM biedt een brede waaier aan Bachelor-Master, doctoraal, MBA en Executive Education programma’s en staat in de top 10 van Europese business schools. www.rsm.nl

Labels: , ,