Nieuws in de marge

Monday, December 08, 2008

ICT is vaak Chinees voor ondernemers

ICT’ers en ondernemers spreken een andere taal., dat blijkt uit een onderzoek van kenniscentrum KMO-IT en webhostingspecialist COMBELL . Samen testten ze de ICT fitheid van 1.900 ondernemers: hun parate kennis van informatie- en communicatietechnologie (ICT). Plus de manier waarop ze het internet en webgerelateerde toepassingen gebruiken. Het onderzoek verliep in twee fasen. Tijdens evenementen kregen ondernemers een meerkeuzevragenlijst voorgeschoteld. Die peilde naar de betekenis van typische ICT termen zoals ERP, Skype, 3G, CRM, SaaS, shared hosting of CMS, dus niet louter naar waar de afkortingen voor staan. Het tweede luik van het onderzoek verliep via internet. Op www.fitopinternet.be testte een online quiz hoe ondernemers het web en daaraan gerelateerde toepassingen gebruiken.

De cijfers tonen aan dat er qua terminologie en kennis een enorme kloof gaapt tussen de ICT sector en de ondernemerswereld. Zeven op tien ondernemers hebben moeite met een term als ERP. Bijna de helft weet niet wat CRM software precies doet. Zeven op tien weten niet waarvoor SaaS (Software as a Service) staat. Twee op drie gebruiken geen 3G-kaarten, op vijf weet niet eens wat 3G is. Meer dan veertig procent belde nog nooit met Skype. Zes op tien hebben geen profiel op B2B netwerksites als LinkedIn. Een op vijf heeft dat wel, maar is niet echt tevreden over wat het oplevert.

Voor KMO-IT is het onderzoek de aanzet om zijn acties vol te houden. Roadshows maken de ICT sector bewust hoe belangrijk aangepast taalgebruik voor KMO’s is. En ook tijdens talloze andere evenementen zoals de recente KMO-IT Inspiratiedagen focust KMO-IT erop om ondernemers rechttoe rechtaan het abc van de ICT diets te maken. www.kmo-it.be/ictkennis bundelt nuttige informatie voor de ICT sector om KMO’s optimaal te bereiken. Het KMO-IT kenniscentrum blijft KMO’s onverminderd informeren over de mogelijkheden van ICT. “Bij COMBELL beseffen we maar al te goed dat niet elke ondernemer een ICT professional is. Het onderzoek dat we in samenwerking met KMO-IT deden, bevestigt dat nog eens duidelijk. Wij doen ons uiterste best om onze producten en diensten zo verstaanbaar mogelijk voor te stellen”, zegt Tom De Bast, Business Developer bij COMBELL. “De moderne ondernemer kan immers niet meer zonder internet en andere nieuwe media. Anders creëert hij een groot concurrentienadeel”.

Guido Van Peeterssen.

Labels: ,