Nieuws in de marge

Friday, April 02, 2010

Monumentale transporten op de Schelde voor ExxonMobil

Binnen enkele dagen zullen op de Schelde indrukwekkende transporten te zien zijn. Het gaat om vooraf gebouwde installaties waarvan sommige zo hoog zijn als een flatgebouw met 15 verdiepingen. De prefabmodules zijn onderdeel van een grote ontzwavelingsinstallatie die nu op de Antwerpse raffinaderij van ExxonMobil gebouwd wordt. De ontzwavelingsinstallatie zal de raffinaderij in staat zal stellen om meer schonere diesel te produceren. De installatie wordt off-site gebouwd en vervolgens in modules opgesplitst en getransporteerd naar de raffinaderij. “De modules worden nu in overdekte productiehallen gebouwd. Hierdoor worden de werkomstandigheden voor de werknemers verbeterd en zo wordt ook de kwaliteit van het geleverde werk aanzienlijk verhoogd. Deze manier van bouwen biedt eveneens een flinke tijdswinst omdat een aantal zaken parallel ontwikkeld kunnen worden.” zegt Ian Carr, Raffinaderij Manager. Groot voordeel van de off-site bouw is dat men tegelijk op de raffinaderij aan de bouw van de fundering kan gewerken. De volledige oppervlakte ter grootte van een voetbalveld werd 3 meter diep uitgegraven en er werden 500 funderingspalen geboord. Voor het aanvoeren van het beton zijn er meer dan 1.000 vrachtwagens nodig. Als alles volgens plan verloopt, zal de installatie opgestart worden voor eind 2010.

Begin februari werd gestart met het transport van de modules. Omwille van de grote omvang van sommige componenten en om mogelijke hinder te minimaliseren, organiseert ExxonMobil het transport overdag over de Schelde en ’s nachts over de weg. Tegen eind april zullen de laatste onderdelen vertrekken richting Antwerpse raffinaderij. Het gaat hier om onderdelen met monumentale afmetingen: tot 18 meter breed en 33 m hoog en een gewicht van 700 ton. “Het zijn niet alleen de transporten die bijzonder indrukwekkend zijn, het begint al vanaf het moment dat de modules op het schip gereden worden. Door het gewicht wordt het schip naar beneden gedrukt. Om te voorkomen dat het dek onder water komt te staan, moet er een gelijkaardige hoeveelheid water uit het schip gepompt worden. Bovendien is er nog het spel van eb en vloed waardoor hoogteverschillen tussen wal en schip ontstaan.” verklaart Ian Carr. De laatste kilometers worden over de Scheldelaan afgelegd. Omwille van de omvang moeten verkeerslichten en slagbomen eerst afgebroken en vervolgens weer opgebouwd worden. Om het verkeer zo weinig mogelijk te hinderen, gebeurt dit 's nachts.

“De HPHT is de tweede grote investering in de Antwerpse raffinaderij in drie jaar. De eerste was de bouw van de Cogeneration unit, onze hoogefficiënte warmte-krachtcentrale, eind 2008.” verklaart Ian Carr. “Deze installaties weerspiegelen ExxonMobil’s lange termijn visie op investeringen en positioneren de Antwerpse raffinaderij voor een verdere succesvolle toekomst”. De investering in de HPHT en Cogen units, samen met een aantal andere projecten, vertegenwoordigen een totale investering van ruim 400 miljoen euro voor de Antwerpse site. De bouw van de nieuwe HPHT installatie maakt deel uit van wereldwijde investeringen door ExxonMobil om de productiecapaciteit van schonere diesel op te voeren om zo tegemoet te komen aan de stijgende vraag. Voor de bouw van de installatie waren 1,2 miljoen arbeidsuren nodig. 70% hiervan werd door Belgische aannemers gepresteerd. De ExxonMobil of Esso raffinaderij in Antwerpen is de op één na grootste raffinaderij van ExxonMobil in Europa. Het petrochemische fabriekscomplex beschikt naast eenheden voor primaire en secundaire distillatie onder andere over een katalytische kraakeenheid, een chemische fabriek, een benzinefabriek en een asfaltfabriek.

Link: http://www.exxonmobil.com/Benelux-Dutch

Guido Van Peeterssen.

Labels: , ,