Belgian Boat show heeft de wind in de zeilen.
De twintigste editie van de Belgian Boat Show is meer dan ooit de meest uitgebreide presentatie van alle materiaal van de pleziervaart en aanverwante activiteiten. Het is tegelijk de toonzettende promotor van alle actieve watersporten, waterrecreatie en watertoerisme. En opnieuw zijn de zeven grote hallen van Flanders Expo, samen goed voor 18.000 m2 gevuld. Ruim 350 schepen en boten staan hier voor negen dagen aantrekkelijk voorgesteld. Zowel de ervaren watersporter als de beginner komt aan zijn trekken. Er is een keuze voor ieder budget, iedere stijl van varen en een oneindige variatie aan vaargebieden en bestemmingen.
Het salon mikt op twee belangrijke doelgroepen. Aan de ene kant de ervaren watersporter die bijna traditioneel een evaluatie komt maken van wat hem voor het volgende seizoen te wachten staat. Nergens anders kan hij of zij een evenwichtige keuze maken. Aan de andere kant is er de geïnteresseerde leek die zijn weg zoekt om in deze tot voor kort hermetische wereld. Daarom werden twee routes uitgestippeld. De Blauwe Route is een parcours langsheen standen waar de starter de juiste informatie vindt om met een of andere watersport te beginnen. Of een aantrekkelijke ongecompliceerde boot. Deze route werd samen met het BLOSO en de watersportfederaties en clubs opgesteld.
Vrijwel alle belangrijke merken van snelle, zeegaande motorjachten zijn vertegenwoordigd op de Belgian Boat Show. Daarnaast is de aanwezigheid van trailerbare boten voor snelvaart onuitgegeven. Ook de variatie aan opblaasboten en RIBS is zonder meer indrukwekkend. Qua motoren schakelen gerenommeerde merken van buitenboordmotoren naar een hogere versnelling. Maar ook de keuze aan zeiljachten is een weerspiegeling van wat er op de markt leeft. De gemiddelde lengte van de jachten ligt nu definitief boven de twaalf meter. Door de efficiënte bouwtechnieken betekent dit meer leefruimte, hogere snelheidsgemiddelden en een beter gedrag op zee. En dus meer comfort.
Alle toervaartorganisaties die de belangen behartigen van de particuliere schipper en zijn bemanning zijn op de Belgian Boat Show aanwezig. Belangrijke evolutie is de poging om tot een grotere eengemaakte structuur te komen. Zo wordt de wand tussen de Vlaamse toervaartfederaties LBWB en VPF tijdens deze Belgian Boat Show symbolisch verwijderd. Ook gaan beide organisaties hun kalenders synchroniseren. Diverse initiatieven betekenen een aanzienlijke stimulans voor het pleziervaartverkeer. De aanwezigheid van zowel l’Office de Promotion des Voies Navigables als Promotie Binnenvaart Vlaanderen toont aan dat de overheid oog heeft voor de pleziervaart in de beide vaargebieden, maar ook dat er ook een sterke cluster is die de belangen van de watergebruiker coördineert en vertegenwoordigt.
110 jaar geleden vertrok de Belgica naar Antarctica. De bezieler van de expeditie, Adrien de Gerlache, had een bemanning samengesteld van ambitieuze vorsers. Voor de Noor Roald Amundsen zou het de eerste kennismaking met de Zuidpool worden, waarvan hij later als eerste het centrum zou bereiken. De Belgica liep vast in het Antarctische pakijs en overwinterde. Een avontuur vol ontberingen, maar de ploeg slaagde er wel in belangrijke wetenschappelijke waarnemingen te realiseren. De terugkeer was een ware triomf. België is daardoor een van de leading partners van het Zuidpoolverdrag dat het gebied in haar natuurlijke staat wil behouden. Een missie die goed is opgepikt door avonturiers zoals Dixie Dansercoer en Alain Hubert, en die nu wordt verder gezet met de bouw van de Prinses Elisabethbasis. Uit de vzw De Steenschuit is de vzw New Belgica gegroeid. De ervaring met de bouw van replica’s is erg handig bij dit nieuwe, niet minder ambitieuze project: een kopie van de Belgica bouwen en die inzetten als varende ambassadeur met een ecologische boodschap. Link: http://www.belgianboatshow.be
Guido Van Peeterssen.
Labels: Belgian Boat show
<< Home