Nieuws in de marge

Wednesday, July 15, 2009

Eerste glasvezelnetwerk in stadswijk Tweewaters te Leuven

Stadsontwikkelaar Ertzberg heeft het ontwerp van de eerste fase van het project Tweewaters aan de Vaartkom afgerond. In het eerste gebouw, de Balk van Beel, worden alle woongelegenheden, kantoren en commerciële ruimtes van glasvezelbekabeling voorzien. Informatietransport via glasvezelbekabeling tot 1000 keer sneller. De Balk en alle andere toekomstige gebouwen zullen aangesloten worden op het glasvezelnetwerk van de wijk. Tweewaters wordt de eerste stadswijk met optische glasvezelbekabeling. Ertzberg werkt hiervoor nauw samen met Tyco Electronics, wereldwijde specialist in glasvezelnetwerken met vestiging in Leuven.

Tot voor kort waren oudere technieken zoals koperen bekabeling goed genoeg, maar daar is recent verandering in gekomen. Denk maar aan de komst van high definition TV (HDTV) en videoservices zoals You Tube, dat startte begin 2005 en werd op korte tijd één van de 5 grootste bandbreedte gebruikers ter wereld. Vandaag gebruikt You Tube alleen al meer bandbreedte dan alle internetgebruikers samen in het jaar 2000. Het glasvezelnetwerk in de stadswijk Tweewaters zal de bewoners mogelijkheden aanbieden voor een nieuwe generatie van toepassingen en diensten, zoals 3-dimensionele HDTV, interactief gamen en e-health. Ertzberg zelf ontwikkelt momenteel een intranet voor de wijk dat eveneens aangesloten zal worden op het netwerk en dat de bewoners steunt in hun dagdagelijkse noden en beslommeringen.

Glasvezelbekabeling past in de visie die ontwikkeld werd voor Tweewaters. Glasvezelproductie is minder vervuilend en zowel de aanleg als de exploitatie vraagt minder energie en veroorzaakt minder impact op het milieu. Glasvezelbekabeling zal het werken aan huis faciliteren door middel van kwalitatieve voice- en videoconferencing. Bedrijven in de wijk zullen onder andere hoogstaande online meetings en opleidingen kunnen organiseren waardoor vele verplaatsingen vermeden worden. Ook innovatieve bedrijven die nieuwe dienstenplatforms willen ontwikkelen op basis van grote bandbreedtes, zullen door de aanwezigheid van het glasvezelnetwerk in de wijk aangetrokken worden.

Jo Vandebergh: “Glasvezel is de enige technologie die voldoet aan de huidige en toekomstige wereldwijde behoefte aan bandbreedte.” Bij optische bekabeling gebeurt de signaaloverdracht door middel van kleine impulsen van laserlicht over afstanden tot meer dan 20 kilometer en dit zonder verlies in bandbreedte. Bij de klassieke koperen bekabeling daarentegen treedt het verlies in bandbreedte reeds op na enkele honderden meters. Doordat glasvezel een veel hogere bandbreedte heeft over een veel grotere afstand, bereikt deze een informatieoverdracht die tot 1000 keer sneller gaat in vergelijking met koper. Bovendien heeft glasvezelbekabeling een veel hogere betrouwbaarheid en ook de exploitatiekosten liggen substantieel lager (tot 90%) dan koper.

Link: www.ertzberg.be en www.tweewaters.be

Labels: , ,

Wednesday, July 01, 2009

De Solar Impulse vliegt op zonne-energie

Afgelopen vrijdag, op 26 juni werd in Dübendorf, dicht bij het Zwitserse Zurich, de Solar Impulse onthuld. Prins Albert van Monaco was er samen met 800 genodigden bij als peter van het project. Dit vliegtuig kan opstijgen en in de lucht blijven, enkel op zonne-energie en zonder te landen voor een tankbeurt. Vliegen op zonne-energie klinkt logisch, boven de wolken schijnt immers altijd de zon. Toch is elektrisch vliegen nooit echt van de grond gekomen. De grootste uitdaging is het gewicht van het vliegtuig. Maar na jarenlang meten, tekenen en knutselen staan Franse ingenieurs van technisch adviesbureau Altran nu op het punt om een nieuwe poging te wagen met de Solar Impulse.

Het éénmansvliegtuig heeft dezelfde spanwijdte als een Airbus A340 maar weegt slechts 1.600 kilo. Dit ondanks de 11.628 zonnecellen op 200 vierkante meter. En dat om op een vermogen van 6 kiloWatt (8 PK) op te stijgen en in de lucht te blijven. Het is hetzelfde vermogen als de gebroeders Wright in 1903 tot hun beschikking hadden toen ze hun eerste vliegtuigen bouwden. De Solar Impulse is bedekt met monokristallijne fotovoltaïsche cellen. Dit zijn niet de allerbeste zonnecellen die er vandaag de dag te koop zijn. De zonnecellen die op de zonneauto Nuna5 zitten halen makkelijk dertig procent, maar volgens Phillipe Lauper, ontwerper en projectleider bij Altran, zijn ze wel de beste voor het vliegtuig vanwege het lichte gewicht en de buigzaamheid. Een starre triple junction cel zoals op de Nuna5 past niet op de ronde, aerodynamische vliegtuigvleugel.

Maar het duurt zeker nog tot het einde van de zomer voordat de Solar Impulse de eerste testvlucht gaat maken. Dit prototype zal binnenkort een 36-uur durende vlucht maken. Voor 2011 zal een tweede zonnevliegtuig uitvliegen. Daarmee willen de ontwerpers een volledige vlucht rond de wereld maken. Met een topsnelheid van slechts 90 kilometer per uur verwachten ze daar 20 tot 25 dagen over te doen. Directeur Christian Le Liepvre van Altran verwacht niet dat ze met de Solar Impulse Boeing uit de markt zullen duwen. Door nu aan te tonen dat de technologie in de praktijk werkt, hoopt Le Liepvre dat andere ingenieurs hiermee later hun eigen ideeën ten uitvoer kunnen brengen. De voorbije jaren werd al 70 miljoen euro in de bouw van het vliegtuig geïnvesteerd. Ook het Belgische chemiebedrijf Solvay droeg zijn steentje bij. Link: http://www.solvay.com/strategynew/solarimpulse

Labels: ,